środa, 9 sierpnia 2023

Agnieszka Kozak i Jacek Wasilewski - Uwięzieni w słowach rodziców

 Dzień dobry!

Dzisiaj przychodzę do Was z krótką recenzją pewnego poradnika, po który sięgnęłam za namową mojej... klientki. Bardzo polecała mi ją i stwierdziłam, że mając bon prezentowy do empiku, sprawię ją sobie. I tak oto po dwóch miesiącach, sięgnęłam. I nie żałuję... 

Agnieszka Kozak - psycholog, psychoterapeuta, trener. Wierzy, że to, co mówimy i jak mówimy, kształtuje relacje zarówno ze sobą, jak i z innymi. Tworzy programy rozwojowe oparte na idei porozumienia bez przemocy. Wartości, które ceni, to zaufanie, szczerość i akceptacja. 

Jacek Wasilewski - socjolingwista zajmujący się tym, w jaki sposób język wpływa na ludzi i relacje między nimi. Projektował język do różnych procesów w firmach, tworzył strategie komunikacji, badał wpływ reklam na emocje, a także sposób, w jaki język kształtuje myślenie o sprawiedliwości, zaufaniu, wspólnocie. 

Agnieszka Kozak i Jacek Wasilewski - Uwięzieni w słowach rodziców 


Słowa, które niszczą. Słowa, które budują.
Od początku swojego życia funkcjonujemy wśród słów. To one nas stwarzają i kształtują, kiedy jesteśmy małymi i większymi dziećmi - istotami najbardziej wrażliwymi i bezbronnymi wobec przekazu ze strony rodziców, dziadków, opiekunów w przedszkolu i szkole. Słowa nadają nam tożsamość, słowami jesteśmy ubierani albo w siłę i poczucie własnej wartości, albo w oczekiwania społeczne, które wynikają z lęku, unieruchamiają. Słowa tworzą wzorce myślenia i działania, z którymi każdy z nas nieświadomie idzie przez życie.
Takie słowa są jak zaklęcia. Mogą odebrać głos, bo "dzieci i ryby głosu nie mają". Mogą zamrozić emocje, bo "chłopaki nie płaczą". Mogą zasłonić potrzeby - "nie rób kłopotu". Mogą zabrać odwagę wyrażania siebie, gdy wciąż słychać "nie wydziwiaj". Mogą uśpić w nas życie na długie lata. Na szczęście wobec tych słów-zaklęć nie jesteśmy bezbronni. Uświadomiwszy sobie, które fatalne sformułowanie steruje akurat nami, możemy je z siebie zrzucić, odwołując się do innych, uzdrawiających słów; możemy stworzyć dla siebie nową rzeczywistość i stać się w pełni sobą.
Bo słowa mają moc. Niszczącą lub uzdrawiającą. I tylko od nas ostatecznie zależy, do których się odwołamy.

Okładka jest żółta z białymi i czarnymi dodatkami. Na samym środku w klatce znajduje się kobieta. W dotyku jest satynowa, posiada skrzydełka. Dzięki temu ma zabezpieczenie przed urazami mechanicznymi. Na obu przeczytacie po kilka zdań o autorach książki. Białe stronice, czcionka wystarczająca dla oczu. Pojawiła się jakaś literówka, jednak nie przeszkadzała ona zbytnio. Podzielona została na działy i podrozdziały. 

Czyta się te publikację z zapartym tchem. Jest w niej tyle prawdy... że aż ciężko mi ująć słowami, jak wartościowa jest ta pozycja.   Mamy zaklęcia zakazu i nakazu oraz słowa, które zdejmują moc zaklęcia. Jest w niej tyle prawdy, że jakbym mogła, to ołówek i znaczniki nie byłyby odkładane. 

I wiecie, najprawdziwsze w tym jest to, że o czym czytamy, to ma odzwierciedlenie w naszym życiu! A przynajmniej w moim! I mojej klientki również. Jestem jej ogromnie wdzięczna, że poleciła mi ten tytuł i zachęciła wystarczająco. Wy również musicie po nią sięgnąć. Dziewczynki się nie złoszczą? Chłopaki nie płaczą? Bądź grzeczna/grzeczny, bo pan cię zabierze! A nie mówiłem/am? To jedne z wielu zagadnień, poruszanych w pozycji! Nie wierzę, że nie słyszeliście tego w dzieciństwie. Ja słyszałam niejednokrotnie i teraz już wiem, że część właśnie TYCH słów, blokuje mnie w teraźniejszości. To przykre, ale... prawdziwe. Szkoda, że pozycja nie ma większej promocji i rozgłosu. Zdecydowanie na niego zasługuje. Otworzyła mi oczy dosyć szeroko na to, jaka jestem i dlaczego postępuję i myślę, tak, a nie inaczej. 

ZDECYDOWANIE POLECAM, jest to lektura, posiadająca wiele WAŻNYCH informacji, potrzebnych wytłumaczeń naszego zachowania, myślenia. 

Sięgacie po tego typu książki? Czy raczej nie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chciałabym podziękować Wam za każde odwiedziny, za każde przeczytane słowo, to wiele dla mnie znaczy, naprawdę. Lubię dyskutować, więc jeżeli podejmiecie się dyskusji, napiszecie choćby kilka słów, ja będę szczęśliwa i zawsze odpowiem.
Raz jeszcze, dziękuję. ♥

Opisy książek w większości nowych postów pochodzą z lubimyczytać bądź niektóre wymyślam sama. ;)