czwartek, 4 czerwca 2020

Dominika Smoleń - Zacznę od nowa

Witajcie, 
Przychodzę do Was z recenzją książki, którą czytałam sporo przed premierą. Miałam przyjemność nawet napisać rekomendacje do środka. Ale tak się podziało, że książka do mnie nie dotarła, więc w czasie koronawirusa postanowiłam odezwać się do wydawnictwa i wyjaśnić, a przynajmniej spróbować, po raz kolejny, tę sytuację. Spotkałam się z miłymi ludźmi, książka do mnie dotarła w moje urodziny, więc to był taki prezent urodzinowy. Tego samego dnia zabrałam się za rereading. Ciekawi mojej opinii? 

Dominika Smoleń - jest zwariowaną studentką, która w wolnym czasie zazwyczaj widziana jest z jakąś książką. Swoją przygodę z pisaniem zaczęła w 2012 roku - zaczęła wtedy pisać recenzje, a już w 2013 roku założyła własną domenę (Książkowir). Zadebiutowała w 2015 roku w Wydawnictwie Lucky ("Cena naszych pragnień"), a lutego 2018 wyszła jej kolejna książka - "Bieg do gwiazd" (Wydawnictwo Szara Godzina).

Dominika Smoleń - Zacznę od nowa 

Sądziła, że jej życie jest całkiem dobre, dopóki z dnia na dzień nie rozsypało się jak domek z kart. Każdego ranka, po przebudzeniu, pierwsze, o czym myśli, to alkohol. Uzależniła się od niego, kiedy zerwał z nią chłopak, a kolejny dramatyczny splot wydarzeń doprowadza do tego, że pije coraz więcej. Chociaż kobieta zdaje sobie sprawę z konsekwencji, nie jest w stanie odmówić sobie kolejnego drinka… Przynajmniej do czasu, gdy dochodzi do wniosku, że jeśli nie chce utonąć, musi coś ze sobą zrobić i uporządkować to, co zostało z jej codziennej egzystencji.
Okazuje się, że życie nie tylko zabiera, ale także dużo daje.
Wzruszająca opowieść o sile ludzkiej woli i o chęci do tego, aby ciągle walczyć o nowy, lepszy dzień.  

Okładka tej książki nie przedstawia zbyt wiele. Tło jest miętowo-turkusowe, a z prawej strony widzimy dziewczynę, która prawdopodobnie jest naszą główną bohaterką. Z tyłu przeczytamy opis, jedną polecajkę, patronów medialnych. Co więcej, posiada skrzydełka, które dają dodatkową ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Na jednym z nich możemy przeczytać kilka słów o następnej powieści napisanej przez Dominikę "Serce na sprzedaż", a na drugim przeczytamy parę zdań o pisarce. Stronice są kremowe, czcionka duża, odstępy między wersami i marginesy zostały zachowane. Literówek brak/Na samym początku książki znajduje się kilka rekomendacji, w tym moja, ale i Adriany Rak i Krysi z Literacki Świat Cyrysi oraz kilka innych. Z kolei na końcu przeczytacie kilka polecajek do tej drugiej, reklamowanej książki. 

Nie jest to moje pierwsze spotkanie z piórem Dominiki. Czytałam jej rewelacyjną powieść "Bieg do gwiazd", który na prawdę przypadł mi do gustu, mam również porównanie, jak radzi sobie w antologiach. Zdecydowanie wolę te dłuższe formy w jej wykonaniu. Recenzowana dziś lektura, przeczytana została przeze mnie w bardzo szybkim czasie. W jedno, urodzinowe popołudnie. Miło było powrócić do świata wykreowanego przez autorkę, do bohaterów, których bardzo polubiłam. Styl, jakim posługuje się Dominika, jest lekki, przyjemny. Czyta się szybko i płynnie. Niemal od razu jestesmy wciągnięci do pokręconego świata głównej bohaterki. 

Grace jest naszą główną postacią, naszym narratorem. Dowiadujemy się o jej przeszłości, trudnościach, z jakimi się zmagała oraz o wielkiej miłości, która ją spotkała i tego, co z niej teraz zostało. Od tamtych trudnych momentów mijają cztery lata, kiedy po raz kolejny życie wali jej się na głowę. Nie potrafiłam zrozumieć niektórych jej zachowań, denerwowała mnie, jednak tym samym, była ona prawdziwa. Pokazywała, jak trudno wyrwać się ze szponów nałogu... 
W tej książce definitywnie moją sympatię zdobył Lucas i Marcel. Ci dwaj sprawili, że czytałam po raz drugi tę książkę z wielkim zainteresowaniem i przyjemnością. Oboje byli różnymi charakterami... O jednym czytamy tylko kilkanaście stron, o drugim nieco więcej. Ale i tak będę właśnie #teamMarceliLucas.Wzbudzili we mnie tyle różnych emocji, od tych dobrych, pożądanych, po te złe, smutne... 
Postacie są tutaj wykreowane na prawdę dobrze, osoby takie jak w książce spokojnie spotkamy na co dzień. 

Temat, którego podjęła się Dominika jest niezwykle trudny. Nie każdy ma tę umiejętność przekazania pewnych informacji, opowiadania o nich w taki sposób, by nie potraktować tego po macoszemu. Widzimy tutaj nawrót uzależnienia. Widzimy walkę o powrót do normalnego życia, chęć powrotu... Widzimy, jak potrafi ciągnąć do używki, czytamy to, co myśli bohaterka. Nie ma co ukrywać, że jest to choroba cywilizacyjna XXI wieku. Była i będzie... Niestety. Nie jest łatwo z tego wyjść, jednak znam ludzi, którzy już nie piją kilka lat, albo i kilkadziesiąt. Więc da się, potrzeba tylko ogrom samokontroli... 

Książkę czyta się szybko, ponieważ wiele się w niej dzieje. Nie ma tutaj zbędnych opisów, dialogi i przemyślenia są równomiernie rozłożone, nie ma tutaj nadmiaru zbytecznego tekstu. Wiele różnych wątków się tutaj pojawia, jednak każdy jest doprowadzony do końca. Z tego, co czytamy, mogłoby się wydawać, że nie będzie happy endu. Książka zdecydowanie przez większość jest zdominowana negatywnymi emocjami... Jednak pamiętajmy, że nadzieja umiera ostatnia, ale nikt nie może pozwolić jej odejść ot tak. Bez walki...

Reasumując uważam, że ta książka opisuje jeden z wielu przypadków osób, które są uzależnione. Po drugie ta książka jest na tyle prawdziwa, że nie sposób ją ominąć. Jeżeli potrzebujecie lekko napisanej powieści, o trudniejszej tematyce - to zachęcam bardzo. Jeśli boicie się oporów ze względu na pióro - nie bójcie się, bo nie ma czego. Nie jest to język naukowy, więc wszystko zrozumiecie. Oczywiście polecam wszystkim, którzy mają już jakąś powieść Dominiki za sobą oraz wszystkim tym, którzy nie mieli jeszcze okazji jej przeczytać. :) 

Książka już przeczytana? A może macie w planie? Dajcie znać! 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Autorce oraz Wydawnictwu. 

7 komentarzy:

  1. Jest tyle ciekawych książek, po które chciałoby się sięgnąć, ale czasu na wszystkie nie starcza. Poprzez książki poznajemy innych, ich perspektywę i spojrzenie na świat, a to wiele może nas nauczyć. Zatem mimo wszystko starajmy się jak najwięcej ich czytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa książka, którą chciałabym przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabym bardzo przeczytać tę książkę, jednak nie udało mi się jeszcze jej upolować. Mam nadzieję, że wkrótce to się zmieni. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Alkoholizm wśród kobiet to wciąż w naszym kraju temat tabu. Dobrze, że pojawiają się takie książki, które powoli ten temat przełamują.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaciekawiłaś mnie nią, z chęcią ją przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie przeczytam, bo temat mocno mi bliski niestety.

    OdpowiedzUsuń

Chciałabym podziękować Wam za każde odwiedziny, za każde przeczytane słowo, to wiele dla mnie znaczy, naprawdę. Lubię dyskutować, więc jeżeli podejmiecie się dyskusji, napiszecie choćby kilka słów, ja będę szczęśliwa i zawsze odpowiem.
Raz jeszcze, dziękuję. ♥

Opisy książek w większości nowych postów pochodzą z lubimyczytać bądź niektóre wymyślam sama. ;)